• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Ja men det är det hon säger - att hon skattar 32.5% och utgår ifrån det du förmodligen utgår.

Medan jag säger att hon skattar 25% och detta baserar jag enbart på min egen lönespec :D

Folk i Sverige har generellt en uppfattning att skatten på lön är 30%´+ men det stämmer ju inte.
Jag och en kollega som jag jobbade mycket ihop med och hade i princip samma lön som alltid fick ut ett par tusen mer än mig. När jag började gräva i det så var det för att jag inte lämnat in en skattesedel till lönekontoret och då skattade jag efter kommunens skattesats och han i skattekolumn. När jag lämnade in skattesedeln så blev det ca 24 %.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Det stämmer bara om hon skattar i skattetabell annars är den ca 32.5 %
Nope, i tabell 33 som används för Malmö är skatten för 35 tkr 8.935 kr - det blir 25,5% skatt. Skattetabellerna ligger dessutom i något överkant för att man inte ska få restskatt i onödan. Det avgår en hel del innan man räknar den faktiska procentsatsen; grundavdrag, jobbskatteavdrag mm.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 084
Mottagna reaktioner
1 979
Poäng
1 307
En fråga.

Min sambo och jag har diskuterat i säkert månader en sak nu.

Om hon har en bruttolön på 35.000 - boendes i Skåne - cirka 30 år gammal - Hur mycket skattar hon?

Jag säger att det är ungefär 25% - hon säger det är ungefär 30%.

Vem har rätt? (Innan någon ber mig kolla lönespecen så arbetar hon inte än)
Jag skulle säga att du har rätt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Nope, i tabell 33 som används för Malmö är skatten för 35 tkr 8.935 kr - det blir 25,5% skatt. Skattetabellerna ligger dessutom i något överkant för att man inte ska få restskatt i onödan. Det avgår en hel del innan man räknar den faktiska procentsatsen; grundavdrag, jobbskatteavdrag mm.
Så var det inte för mig när jag skattade enligt skattesats då hamnade min skatt på 33 % och efter att ha ändrat till tabell 24 %.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 964
Mottagna reaktioner
13 608
Poäng
10 387
Jag har inga synpunkter varesej på extra kostnader som tillkommer eller för den delen att det hamnar hos inkasso. Är fine med det, jag tycker bara en vecka vore rimligare innan det hamnar på Inkasso. Jag som jobbar med provision t.e.x får ofta fel lön och då betalar arbetsgivaren "rätt" runt den 1-2:a i månaden och då kan det bli knepigt.

Hade man väntat 7-10 dagar innan det blir en enorm sak av det (vilket inkasso är) hade jag tyckt det var rimligare.

Jag har aldrig någonsin missat en hyra med en dag ens så hade ingen kännedom om hur fort det gick.

Det hade varit intressant om du hade fått inledande skuldsanering i typ måndags. Då hade hyresskulden ingått i skuldsaneringen och skulle inte ha betalats.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 964
Mottagna reaktioner
13 608
Poäng
10 387
En fråga.

Min sambo och jag har diskuterat i säkert månader en sak nu.

Om hon har en bruttolön på 35.000 - boendes i Skåne - cirka 30 år gammal - Hur mycket skattar hon?

Jag säger att det är ungefär 25% - hon säger det är ungefär 30%.

Vem har rätt? (Innan någon ber mig kolla lönespecen så arbetar hon inte än)
Kring 22% skulle jag tro. Tabellen heter dock 3x nåt.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 084
Mottagna reaktioner
1 979
Poäng
1 307
Så var det inte för mig när jag skattade enligt skattesats då hamnade min skatt på 33 % och efter att ha ändrat till tabell 24 %.
Vad arbetsgivaren drar och vad du får i slutliga skattebeskedet är inte samma sak.
Hur du skattar ser du endast på din deklaration, alldeles oavsett hur mycket eller lite arbetsgivaren betalar in.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Vad arbetsgivaren drar och vad du får i slutliga skattebeskedet är inte samma sak.
Hur du skattar ser du endast på din deklaration, alldeles oavsett hur mycket eller lite arbetsgivaren betalar in.
Jag vet dock att jag inte hade lämnat in en skattesedel och när det gjordes så blev det efter skattekolumn och det genererade i 4000 kr mer ut.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 084
Mottagna reaktioner
1 979
Poäng
1 307
Jag vet dock att jag inte hade lämnat in en skattesedel och när det gjordes så blev det efter skattekolumn och det genererade i 4000 kr mer ut.
Fortfarande är det enda korrekta svaret på hur mycket man skattar något man ser i efterhand.
Titta på inkomståret 2022, där finns ett facit.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp